Stan PEAK v předprodeji pouze za 47 990 Kč!

Novinky

Střešní stan vs. nosnost střechy a příčníků - jak to teda je?

Touto otázkou se zabývá většina lidí před koupí svého prvního autostanu. Níže polopaticky a bez zbytečné fyziky odpovídáme na zásadní otázky, které se týkají hmotnosti střešního stanu a jejího vlivu na nosnost střechy a nosičů vašeho auta.


Řešíte nosnost střechy vašeho auta?

Nemusíte se bát, střecha snese víc, než si možná myslíte. Dynamická nosnost střechy a podélníků (nosnost při jízdě) běžných osobních aut začíná na 80-ti kilogramech. To znamená, že tato hmotnost zásadně neovlivní nebo nezhorší jízdní vlastnosti vozu - střešní stan tedy můžete běžně vozit třeba na střeše Octavie. Jakoukoliv zátěž na střeše vozu pochopitelně pocítíte, ale s tím se počítá. Velmi často se používá argument, že vůz musí ustát svou hmotnost při otočení na střechu - to je sice ohrané, ale naprosto trefné.

 

Statická hmotnost střechy je naopak údaj, který běžně nedohledáte a ani výrobce nebo importér Vám jej pravděpodobně neposkytne, ale zpravidla se rovná 2,5-3 násobku hmotnosti vozu. To znamená, že zátěž střechy (počet spících osob) při nocování na střeše je prakticky zanedbatelná a nemusíte ji řešit.

Stejné je to i s nosností hagusů (podélníků), a to jak integrovaných, tak těch vyvýšených.

Nosnost příčníků

Ta je důležitější. Pro všechny druhy střešních stanů jsou vhodné příčníky s nosností alespoň 75kg. Pokud použijete příliš měkké, levné a nekvalitní příčníky, stan může být při spaní i jízdě nestabilní a příčníky se mohou pod zátěží prohýbat.

Opět se zde bavíme o nosnosti dynamické. Statická nosnost příčníků se nikde neuvádí, ale znovu lze použít pravidlo, že dva příčníky staticky unesou minimálně 2,5 - 3 násobek jejich uváděné dynamické nosnosti. 

Příčníky obecně dělíme na tři základní druhy:

  1. Příčníky mezi/na vyvýšené hagusy. Zde není co řešit, hagusy jsou konstruovány pro přepravu nákladu.  Nedoporučujeme však montovat střešní stan na vyvýšené hagusy, které nemají podpůrný sloupek.

  2. Příčníky na integrované hagusy. Zde opět není co řešit, hagusy jsou konstruovány pro přepravu nákladu.

  3. Příčníky do fix pointů (integrovaných bodů) na střeše vozu. Z hlediska konstrukce jsou pro převoz střešního stanu nejvhodnější, protože jsou uchyceny přímo do střešní konstrukce vozidla. 

  4. Příčníky se sponovým úchytem. Tedy pro vozy bez hagusů (podélníků). Jsou pro montáž střešních stanů nejméně vhodné a jejich nosnost je omezena kvalitou provedení spony. Toto uchycení nedoporučujeme pro přepravu stanu těžšího, než 60kg, jelikož hrozí poškození vozidla nebo úchytných spon.

Příčníky s přesahem nebo bez přesahu nosných patek?

Od věci není ani zamyslet se nad tím, k jakému účelu budeme příčníky používat. Z tohoto hlediska můžeme příčníky neboli nosiče rozdělit na dva druhy. Příčníky s přesahem kotvících patek - jsou vhodné pro ty, kteří chtějí kromě střešního stanu, boxu nebo třeba nosiče lyží instalovat na střechu ještě doplňkové vybavení, jako je třeba markýza nebo solární sprcha. Při výběru doporučujeme tomuto věnovat pozornost, aby nám na střeš zbylo místo na všechno, co potřebujeme.

Příčníky bez přesahu patek (uzavřené) nám instalaci doplňkového příslušenství většinou neumožní.


Samotnou kapitolou jsou potom střešní systémy pro dodávky, offroady, pick-upy a různé druhy nástaveb nebo hardtopů. O tom ale někdy příště...

Pokud nechcete složitě hledat příčníky a patky pro Vaše auto, vyberte si z naší nabídky nosičů Yakima, které jsou kompatibilní se všemi vozy a pro střešní stany jsou jako stvořené. 

Stránka 1 z 1 - 1 položek celkem